Doktorski studij 2024./2025.

U akademskoj godini 2024./25. započet će izvođenje novoga Doktorskog studija pedagogije. Cilj novog studija je obrazovati znanstvenike koji će punopravno sudjelovati u procesima kreiranja, implementacije i evaluacije obrazovnih politika i reformskih inicijativa, kao i inicirati međunarodno konkurentne znanstvenoistraživačke aktivnosti, fokusirane na empirijski utemeljeno unapređivanje kvalitete odgojno-obrazovne teorije i prakse.

Predloženi program doktorskoga studija koncipiran je s ciljem osiguravanja najvišega stupnja obrazovanja u polju pedagogije. Studij je otvoren studentima pedagogije i studentima srodnih studija. Realizacijom svih planom i programom studija propisanih obaveza i javnom obranom disertacije, u maksimalnome roku od osam godina, stječe se akademski stupanj doktora/doktorice znanosti (dr. sc.) u znanstvenome području društvenih znanosti, znanstvenome polju pedagogije.

Opterećenje u doktorskome studiju pedagogije iznosi minimalno 180 ECTS bodova, od čega 60 ECTS bodova doktorandi stječu slušanjem i polaganjem obveznih kolegija, a 120 ECTS bodova realizacijom različitih individualno usmjerenih aktivnosti (doktorski kolokvij, doktorski praktikum, konzultativna nastava, rad s mentorom, istraživački rad i ostale aktivnosti). Programom doktorskoga studija predviđeno je 6 obveznih kolegija. Nastava obveznih kolegija izvodi se u prva dva semestra studija, dok je preostalo vrijeme trajanja studija usmjereno na samostalan istraživački rad, rad sa savjetnicima i mentorom, konzultativnu nastavu, suradnju s ostalim doktorandima i ostale individualno orijentirane aktivnosti (objavljivanje radova, izlaganje na konferencijama, znanstvena usavršavanja, aktivnosti popularizacije znanosti itd.).

 

Završetkom studija kandidati će moći:

  1. Kritički preispitati strukturu pedagogijske znanosti i iznalaziti nove sinteze.

  2. Prisvojiti pedagogijsku teorijsku perspektivu kao ishodište vlastitoga istraživačkog i praktičkog djelovanja.

  3. Formulirati znanstveno relevantna istraživačka pitanja na temelju vlastitoga pedagogijski utemeljenog pogleda. Vodeći se etičkim načelima primijeniti različite postupke prikupljanja i obrade podataka te ih interpretirati iz pedagogijske istraživačke perspektive.

  4. Kritički prosuđivati primjerenost kvantitativnih i kvalitativnih metoda i postupaka predmetu pedagogijskog istraživanja.

  5. Sistematizirati i na kontekstualno primjeren način prezentirati rezultate istraživanja odgoja i obrazovanja.

  6. Evaluirati i kontinuirano unapređivati vlastite dispozicije za profesionalno znanstvenoistraživačko djelovanje.

  7. Sudjelovati u radu (interdisciplinarnih) istraživačkih grupa konstruiranjem originalnih teorijsko-istraživačkih priloga.

  8. Kritički prosuđivati aktualne probleme u domenama obrazovne politike i odgojno-obrazovne prakse i za njih iznalaziti primjerena rješenja.

Prikaz strukture programa doktorskoga studija pedagogije s opterećenjem u satima i ECTS bodovima:

SEMESTAR

OBVEZE DOKTORANDA

BROJ SATI

BROJ ECTS BODOVA

OPIS OBVEZE I MODALITETA IZVRŠENOSTI

I.

Teorijska perspektiva u pedagogiji

10

15

Odslušati kolegij, položiti ispit

Kvantitativna istraživanja u pedagogiji 1

10

10

Odslušati kolegij, položiti ispit

Kvalitativna istraživanja u pedagogiji 1

10

10

Odslušati kolegij, položiti ispit

II.

Kvantitativna istraživanja u pedagogiji 2

10

10

Odslušati kolegij, izraditi završni rad

Kvalitativna istraživanja u pedagogiji 2

10

10

Odslušati kolegij, izraditi završni rad

Akademska pismenost

10

5

Odslušati kolegij, izraditi završni rad

III.

Doktorski kolokvij

10

10

Prezentirati prijedlog istraživanja, aktivno sudjelovati u diskusiji

Konzultativna nastava

10

Rad sa odabranim savjetnikom/savjetnicima, pozitivno vrednovan napredak doktorandova znanstvenoistraživačkoga rada temeljem nastavnikova dnevnika konzultativne nastave

Ostale aktivnosti

10

Popis aktivnosti nalazi se u tablici dolje.

IV.

Konzultativna nastava

10

Rad sa odabranim savjetnikom/savjetnicima i potencijalnim mentorom, pozitivno vrednovan napredak doktorandova znanstvenoistraživačkoga rada temeljem nastavnikova dnevnika konzultativne nastave

Doktorski praktikum

10

Izrada i obrana sinopsisa doktorskog rada

Ostale aktivnosti

5

Popis aktivnosti nalazi se u tablici dolje.

V.

Rad s mentorom

15

Vođenje u izradi doktorske disertacije, pozitivno mentorovo izvješće o napretku doktorandova znanstvenoistraživačkoga rada

Istraživački rad

15

Samostalan znanstvenoistraživački rad na disertaciji, pozitivno vrednovan doktorandov dnevnik znanstvenoistraživačkog rada od strane mentora

Ostale aktivnosti

5

Popis aktivnosti nalazi se u tablici dolje.

VI.

Istraživački rad

15

Samostalan znanstvenoistraživački rad na disertaciji, pozitivno vrednovan doktorandov dnevnik znanstvenoistraživačkog rada od strane mentora

Rad s mentorom

10

Vođenje u izradi doktorske disertacije, pozitivno mentorovo izvješće o napretku doktorandova znanstvenoistraživačkoga rada

Ostale aktivnosti

5

Popis aktivnosti nalazi se u tablici dolje.

 

 

 

Min 180

 

Obvezni kolegiji namijenjeni su svim polaznicima doktorskoga studija. Kolegij Teorijska perspektiva u pedagogiji doktorande vodi u kritičkome preispitivanju strukture pedagogijske znanosti i stvaranju novih sinteza te osigurava prisvajanje pedagogijske teorijske perspektive kao ishodišta vlastitoga istraživačkog i praktičkog djelovanja. Kolegiji Kvantitativna istraživanja u pedagogiji 1 i 2 i Kvalitativna istraživanja u pedagogiji 1 i 2 polaznike osposobljavaju za formuliranje znanstveno relevantnih istraživačkih pitanja, primjenu različitih postupaka prikupljanja, obrade, analize i interpretacije podataka, uz poštivanje najviših etičkih standarda, te sistematizaciju i prezentiranje rezultata različitih istraživanja u području odgoja i obrazovanja na kontekstualno primjeren način. Kolegij Akademska pismenost polaznike osposobljava za sistematizaciju i prezentiranje rezultata različitih istraživanja u području odgoja i obrazovanja na kontekstualno primjeren način.

Doktorski kolokvij sastoji se od prezentiranja oglednih primjera rezultata aktualnih istraživanja nastavnika doktorskoga studija pedagogije i izrade, prezentiranja i diskutiranja inicijalnih istraživačkih prijedloga doktoranada. Doktorski kolokvij polaznike osposobljava za formuliranje znanstveno relevantnih istraživačkih pitanja, kritičko prosuđivanje primjerenosti kvantitativnih i kvalitativnih metoda i postupaka predmetu pedagogijskog istraživanja te sistematizaciju i prezentiranje rezultata istraživanja na kontekstualno primjeren način.

Konzultativna nastava podrazumijeva individualni rad sa savjetnikom odnosno savjetnicima. Savjetnik je nastavnik koji sudjeluje u izvođenju doktorskoga studija pedagogije, čija je uloga savjetovati doktorande o potencijalnim smjerovima realizacije ili revizije inicijalnoga istraživačkoga prijedloga, o odabiru kvalitetne znanstvene literature, koju savjetnik s doktorandom može dijaloški raspraviti, odabiru primjerene metodologije potencijalnoga istraživanja, mentora i sl. Konzultativnom nastavom doktorand se osposobljava za prisvajanje pedagogijske teorijske perspektive, formuliranje znanstveno relevantnih istraživačkih pitanja, kritičko prosuđivanje primjerenosti kvantitativnih i kvalitativnih metoda i postupaka predmetu pedagogijskog istraživanja i sudjelovanje u radu (interdisciplinarnih) istraživačkih grupa konstruiranjem originalnih teorijsko-istraživačkih priloga.

Doktorski praktikum podrazumijeva izradu i obranu sinopsisa doktorskog rada, a doktorande osposobljava za prisvajanje pedagogijske teorijske perspektive, formuliranje znanstveno relevantnih istraživačkih pitanja i kritičko prosuđivanje primjerenosti kvantitativnih i kvalitativnih metoda i postupaka predmetu pedagogijskog istraživanja i sistematizaciju, prezentiranje rezultata istraživanja u području odgoja i obrazovanja te evaluaciju i kontinuirano unapređivanje vlastite dispozicije za profesionalno znanstvenoistraživačko djelovanje.

Istraživački rad podrazumijeva samostalan znanstvenoistraživački rad doktoranda na disertaciji i izradu dnevnika toga procesa, a doktorande osposobljava za kritičko preispitivanje strukture pedagogijske znanosti i iznalaženje novih sinteza, prisvajanje pedagogijske teorijske perspektive, formuliranje znanstveno relevantnih istraživačkih pitanja i kritičko prosuđivanje primjerenosti kvantitativnih i kvalitativnih metoda i postupaka predmetu pedagogijskog istraživanja, etički opravdanu primjenu različitih postupaka prikupljanja i obrade podataka i njihove interpretacije i sistematizacije, prezentiranje rezultata istraživanja u području odgoja i obrazovanja, evaluaciju i kontinuirano unapređivanje vlastite dispozicije za profesionalno znanstvenoistraživačko djelovanje, kritičko prosuđivanje aktualnih problema u domenama obrazovne politike i odgojno-obrazovne prakse i iznalaženje primjerenih rješenja za njih.

Rad s mentorom podrazumijeva mentorovo vođenje doktoranda u izradi doktorske disertacije, koje treba rezultirati pozitivnim mentorovim izvješćem o doktorandovom napredovanju, a doktoranda osposobljava za kritičko preispitivanje strukture pedagogijske znanosti i iznalaženje novih sinteza, prisvajanje pedagogijske teorijske perspektive, formuliranje znanstveno relevantnih istraživačkih pitanja i kritičko prosuđivanje primjerenosti kvantitativnih i kvalitativnih metoda i postupaka predmetu pedagogijskog istraživanja, etički opravdanu primjenu različitih postupaka prikupljanja i obrade podataka i njihove interpretacije i sistematizacije, prezentiranje rezultata istraživanja u području odgoja i obrazovanja, evaluaciju i kontinuirano unapređivanje vlastite dispozicije za profesionalno znanstvenoistraživačko djelovanje, kritičko prosuđivanje aktualnih problema u domenama obrazovne politike i odgojno-obrazovne prakse i iznalaženje primjerenih rješenja za njih. 

Ostale aktivnosti podrazumijevaju realizaciju različitih aktivnosti koje doktorand bira prema vlastitim interesima i osobnome planu znanstvenoistraživačkoga razvoja. Ovisno o fokusu koji doktorand odabire, različite aktivnosti pridonose ostvarenju različitih ishoda studija. Popis mogućih aktivnosti priložen je u tablici ispod. Kod aktivnosti s naznačenim rasponom bodova isti se dodjeljuju ovisno o trajanju aktivnosti i opterećenju tijekom njene realizacije.  

OSTALE AKTIVNOSTI

BROJ ECTS BODOVA

Znanstveni rad prihvaćen za objavu u znanstvenom časopisu (kategorija a1, kvartili q1, q2)

10

Znanstveni rad prihvaćen za objavu u znanstvenom časopisu (kategorija a1, kvartili q3, q4)

8

Znanstveni rad prihvaćen za objavu u znanstvenom časopisu/zborniku znanstvene konferencije (kategorija a2, a3)

6

Sudjelovanje u preddiplomskoj i diplomskoj sveučilišnoj nastavi (1 semestar)

5

Izlaganje na znanstvenom ili znanstveno-stručnom skupu

3

Objavljen prikaz knjige

3

Znanstveno usavršavanje

1-5

Društveno angažirana praksa

1-3

Sudjelovanje u provedbi terenskog istraživanja

1-2

Aktivnosti popularizacije znanosti

1

Objavljen stručni rad

1

Struktura doktorskoga studija pedagogije predviđa šest teorijsko-metodologijskih kolegija, fokusiranih na izgradnju znanstvene perspektive koja omogućuje širenje znanstvenih spoznaja i fleksibilno pozicioniranje prema stvarnosti koja se mijenja; intenzivan individualno usmjeren istraživački rad uz savjetničku i mentorsku podršku; čitav niz različito akcentiranih, u značajnoj mjeri praktično usmjerenih aktivnosti, koje doktorandima omogućuju razvijanje suradničkih, komunikacijskih, prezentacijskih, organizacijskih, istraživačkih i drugih vještina. Doktorski studij predviđa i mogućnost da doktorandi dio bodova steknu kroz aktivnosti društveno angažirane prakse, čime se, prema principima angažirane znanosti, doktorande želi usmjeravati na preuzimanje aktivne uloge u društvu. Ta se uloga ne iscrpljuje samo u fundamentalno orijentiranim znanstvenim aktivnostima u području odgoja i obrazovanja, već uključuje i uočavanje aktualnih društvenih problema i na znanstvenim spoznajama utemeljeno naznačavanje smjerova njihova rješavanja. Uz već opisane načine stjecanja znanstvenih spoznaja, znanja, iskustava i vještina, važno je naglasiti u kritičkoj paradigmi utemeljenu suistraživačku orijentaciju studija, koja potencira intenzivan, k transformaciji usmjeren dijalog kako istraživača međusobno tako i istraživača sa svojom neposrednom okolinom. Obveze doktoranada koje su najneposrednije povezane s potonjim momentom su doktorski kolokvij, doktorski praktikum, konzultativna nastava te mentorski i samostalan istraživački rad i aktivnosti popularizacije znanosti.

Doktorskim studijem pedagogije nastojat će se kontinuirano demonstrirati važnost posvećenosti doktoranada samostalnome istraživačkom radu. Programom studija predviđeno je više aktivnosti koje će doktorande za to osposobljavati: doktorski kolokvij, doktorski praktikum, konzultativna nastava, rad sa savjetnikom i s mentorom, samostalan istraživački rad, objavljivanje u znanstvenim časopisima, izlaganje na znanstvenim skupovima, prikazivanje znanstvenih knjiga, sudjelovanje u terenskim istraživanjima, znanstveno usavršavanje. Programom studija predviđeno je i više različitih načina praćenja napretka doktoranada u toj domeni, kao što su kontinuirano predstavljanje recentnih znanstvenoistraživačkih aktivnosti kolegama, savjetnicima i mentorima na studiju, izrada dnevnika konzultativne nastave i samostalnoga istraživačkog rada. Program studija usmjeren k izmjeni faza intenzivnoga samostalnog i suradničkog istraživačkog rada iziskuje kontinuiranu (auto)refleksiju vlastitoga i tuđega znanstvenoistraživačkoga rada, koja će biti facilitirana kolegijalnim raspravama, vježbanjem afirmativne kritike, njegovanjem dispozicije samokritičnosti itd.

Prikaz uvjeta za napredovanje u višu godinu studija

SEMESTAR

UVJETI UPISA

II. semestar

Uvjet za predaju završnog rada iz kolegija Kvantitativna istraživanja u pedagogiji 2 je položen obvezni kolegij Kvantitativna istraživanja u pedagogiji 1 Uvjet za predaju završnog rada iz kolegija Kvalitativna istraživanja u pedagogiji 2 je položen obvezni kolegij Kvalitativna istraživanja u pedagogiji 1

III. semestar

Nema

IV. semestar

Ispunjene obveze u Doktorskome kolokviju Ispunjene obveze Konzultativne nastave Položeni kolegiji: Teorijska perspektiva u pedagogiji, Kvantitativna istraživanja u pedagogiji 1, Kvalitativna istraživanja u pedagogiji 1  

V. semestar

Položeni kolegiji: Kvantitativna istraživanja u pedagogiji 2, Kvalitativna istraživanja u pedagogiji 2, Akademska pismenost   Ispunjene obveze Konzultativne nastave Ispunjene obveze Doktorskoga praktikuma  

VI. semestar

Ispunjene obveze Rada s mentorom Ispunjene obveze Istraživačkoga rada   Prikupljen adekvatan broj bodova iz kategorije Ostale aktivnosti (10 ECTS bodova) Prikupljeno ukupno minimalno 120 ECTS

Obrana doktorske disertacije

Izvršene sve studijskim programom propisane obveze i objavljena najmanje 2 znanstvena rada, od kojih najmanje 1 u znanstvenom časopisu

U trećemu semestru studija u sklopu Doktorskoga kolokvija doktorand prezentira inicijalni prijedlog teme doktorskoga rada, izrađen uz podršku savjetnika tijekom prethodna dva semestra. U četvrtome semestru u sklopu Doktorskoga praktikuma doktorand, uz podršku savjetnika i potencijalnoga mentora, izrađuje i upućuje u proceduru postupka obrane sinopsis doktorskoga rada. Vijeće doktorskoga studija pedagogije potom raspravlja o prijedlogu teme, daje prijedlog povjerenstva za njenu ocjenu te oba prijedloga upućuje na razmatranje Vijeću poslijediplomskih studija Filozofskoga fakulteta i Fakultetskome vijeću. Nakon pozitivne ocjene danih prijedloga slijedi javna obrana teme doktorskoga rada. Nakon pozitivno ocijenjenoga prijedloga teme povjerenstvo za ocjenu teme doktorskoga rada daje prijedlog za imenovanje mentora, kojega potvrđuje Vijeće poslijediplomskih studija Filozofskoga fakulteta i Fakultetsko vijeće.

Prijava teme, izvještaj Povjerenstva o javnoj obrani, ocjena teme i odluka Fakulteta pripremaju se na obrascima čiji je sadržaj propisalo Sveučilište u Zagrebu. Konačnu odluku o prihvaćanju teme doktorskog rada donosi Senat Sveučilišta u Zagrebu. Odluka Senata o odobravanju pokretanja postupka stjecanja doktorata znanosti dostavlja se doktorandu, mentoru/-ima i voditelju doktorskog studija.Nakon odluke o prihvaćanju teme doktorskog rada i mentora, doktorski student može pristupiti izradi disertacije.

Studij završava obranom doktorskoga rada. Uvjeti za predaju doktorskoga rada i pristupanje obrani:

  • izvršene sve obveze iz upisanog programa doktorskog studija;
  • objavljena najmanje 2 znanstvena rada, od kojih najmanje 1 u znanstvenom časopisu;
  • priloženo izvješće o odgovarajućoj razini autentičnosti doktorskoga rada

Svi drugi uvjeti poput rokova za predaju doktorskoga rada, imenovanja povjerenstva, ocjene doktorskoga rada, postupka obrane, izdavanja potvrde o doktoriranju, pohrane doktorskoga rada i dr. propisani su Pravilnikom o doktorskim studijima Sveučilišta u Zagrebu (2016., pročišćena verzija)